Monday, May 1, 2017

Sotong Celup Tepung

Bulan lepas adalah musim mencandat sotong. Musim tersebut telah tiba dan para nelayan atau pencandat sangat bersuka ria dengan kedatangan sotong-sotong ini. Tidak terkecuali Pak Teh saya yakni bapa saudara yang merupakan salah seorang pencandat tegar. Tak boleh dengar bab-bab sotong, terus sanggup untuk bermalam, pergi hari-hari pun tak mengapa mencandat sotong.

Hinggakan dia dah boleh jual balik sotong-sotong yang dia dapat. Kebetulan rezeki dia agak banyak, jadi sotong memang melebih-lebih. Saya sendiri tolong jual. HEHE. Tolong bagitau pada kawan-kawan mana yang berkenan nak beli. RM25/kilogram. Mulanya ingat mahal. Segan nak bagitahu kat kawan-kawan. Bila mereka cakap harga tu murah sedikit dari harga pasaran, barulah hati rasa lega.




Inilah sotong yang saya beli. Berbaloi kerana sotong ini fresh dari laut. Pak Teh akan call anak dia, anak dia terus bagitahu saya. Memang sangat efektif sangat cara penjualan sotong ni. Mana nak dapat kan macam ni gaya?



Sebelum ni dah buat goreng kicap. Hari ni nak buat Sotong Celup Tepung pula. Lagipun kita nak cepat, perut dah berkaraoke. Siang cepat-cepat. Lepas tu terus potong kecil-kecil.



Gaulkan dengan tepung Bestari. Sangat Bestari kerana rasanya telah sedia sedap!



Inilah hasilnya. Resepi sangat mudah. Malu pula nak kongsi, tapi dah terlanjur berkongsi ni. Redha jelah. Untuk makluman, bukan nak puji kat sotong ni. Tapi itulah hakikatnya. Dahlah isi manis. Lembut. Untuk siapkan menu ni pun, kita hanya guna lebih kurang 30 minit sahaja. Memang cepat dan tak perlu membiarkan perut berkeroncong lama-lama. Balik kerja pun sempat sangat nak buatnya.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas pandangan.